Codul bunelor maniere
reguli de comportament in diferite situatii
căutare personalizată



cum sa ne purtam cu personalul de serviciu
 
Codul bunelor maniere - cu personalul auxiliar

Cum ne purtam cu personalul auxiliar, de serviciu

    Pe vremuri exista posibilitatea angajarii unui personal de serviciu permanent ce locuia in aceeasi casa cu stapanii si care primea cu timpul stautul de membru al familiei. Conditiile actuale fac imposibila aceasta situatie si ne multumim cu un personal angajat temporar - doamna care vede de copil cand suntem la serviciu, omul care ne bate covoarele, femeia care vine zilnic citeva ore, o data pe saptamina sau la doua saptamini. Ca sa gasesti o asemenea persoana de care sa fii multumit si sa fie si de incredere e foarte greu. Dar este si mai greu sa o pastrezi. Se cuvin citeva recomandari mai ales pentru tinerele casatorite, cele care neavind experienta risca sa fie coplesite de grijile casei, pe care pina acum nu le-au avut.

    Azi, a avea un ajutor nu este un lux, ci o necesitate. Niciodata o intelectuala nu va putea face treburile casei tot atit de bine ca o persoana calificata sau, daca le va face, o va face pe riscul ei. In tinerete, ne imaginam ca putem face totul : serviciu, cumparaturi, mincare, spalat rufe, curatenie, si, in plus, sa ne ingrijim si sa ne educam copiii. Mentalitatea din societatea noastra pastreaza un respect aproape sacru pentru timpul liber al barbatului, timp in care acesta citeste ziarul sau dedezleaga cuvinte incrucisate. Oare se intreaba cineva cite casnicii se destrama din aceste motive?

Cum ne purtam cu personalul auxiliar, de serviciu

    Femeia imbatrineste sau se acreste inainte de vreme, iar barbatul, satul de reprosuri, incepe sa vina mai rar pe acasa, pina nu mai vine deloc. Un ajutor intr-un menaj unde cei doi lucreaza va fi intotdeauna binevenit, pentru ca mamele, matusile, bunicile care se ofera sa-l dea au si ele grijile lor. Atentie, insa! O femeie se angajeaza numai cu o recomandare din partea unei cunostinte in care avem incredere. Prima data cand va veni sa lucreze nu ne va fi prea utila pentru noi, pentru ca va trebui sa se familiarizeze cu casa.

    Este total gresit sa-i oferim un pret mai mare decit cel obisnuit pretinzindu-i sa termine intr-o zi tot ce avem de facut. Nu va putea si nici nu va veni altadata. De aceea, cu o seara inainte de a face curatenie vom avea grija sa facem ordine in casa. Este pacat ca pe banii nostri, care de cele mai multe ori nu sunt multi, sa lasam pe cineva strain sa caute prin dulapuri si prin camerele copiilor rufele care urmeaza a fi spalate sau sa spele cesti si scrumiere. Abia acum vom sti precis ce are de facut si ce poate face a doua zi, chiar daca uneori va sta mai mult, iar alteori mai putin. Putem chiar sa-i facem o lista de treburi, pe care o va executa cu mai multa placere decit daca-i dam o indicatie vaga - faci curat. Pentru a avea o casa curata metoda este mereu aceeasi : aspirat, sters parchetul, praful si un lucru care trebuie facut temeinic - ori baia, ori bucataria, ori spalatul rufelor, ori spalatul geamurilor.

Cum ne purtam cu personalul auxiliar, de serviciu

    Sa incercam sa stabilim o ora fixa cand incepem si sa nu uitam sa fim politicosi. O cafea, o prajitura, o gustare la ora zece, un prinz usor nu ne ruineaza, dar persoana care vine sa ne ejute, tratata cu prietenie, va reveni cu placere oricand o vom chema.

    Este mai bine sa incuiem lucrurile de valoare sau banii, pentru ca vom fi obsedati ca am fost furati, chiar daca pierdem noi insine bratara la care tineam atit de mult. Sa nu exageram si sa incuiem tot, cum ar fi de exemplu mincarea. Este un gest care ne dezonoreaza. Sa ne ferim sa facem confidente, iar daca le facem sa nu ne miram ca stie tot orasul ce se petrece in casa noastra. Lucrurile stau putin altfel cand persoana angajata vine zilnic. Nu vom mai stringe paturile, nu vom spala cestile si paharele, ci ne vom exprima clar dorintele pentru ziua respectiva. Daca nu procedam astfel, riscam ca avind un invitat sa gasim casa intoarsa pe dos, in plina curatenie generala.

    Si un ultim sfat - nu faceti observatii pe un ton ridicat la sfirsitul unei zile de munca, chiar daca sunt justificate. Le veti face cu proxima ocazie si vor fi mult mai bine primite.

Cum ne purtam cu personalul auxiliar, de serviciu